За границите в отношенията

Границите са онези ограничения, които поставяте във връзката си, за да предпазите себе си - от манипулация, използване и прекомерно съобразяване с нуждите на партньора. Границите ви помагат да съхраните индивидуалността си, докато същевременно споделяте част от живота си с друг човек. Когато става въпрос за граници в една връзка, ключовата дума е “баланс”. Какви са границите, които поставяме пред любимия човек, кои от тях са здравословни за отношенията и кои могат да навредят?

Видове граници

  • Физически: определят на кого е разрешено да ви докосва и как и кога може да го прави.
  • Емоционални: определят колко и какви емоции споделяте с другите и колко и какви емоции позволявате на другите да споделят с вас.
  • Сексуални: определят с кого споделяте сексуалността си, как и кога.
  • Интелектуални: определят как споделяте идеите и възгледите си с другите и как откликвате на идеите и възгледите на другите
  • Духовни: определят с кого споделяте духовните си търсения, вярвания и практики.

Границите са различни при различните хора, с които общувате. Например, вие поставяте различни граници при общуването с любимия човек, някой приятел или шефа ви.

Здравословните граници са гъвкави. Те ви позволяват да се доближите до някого или да запазите дистанция, в зависимост от ситуацията. Границите се смятат за “нездравословни”, ако позволявате твърде лесно да ви приближат или пък ако сте твърде дистанцирана и държите всички на разстояние. Същевременно, ако нямате достатъчно граници, сте изложена на риска да бъдете манипулирана и използвана лесно, но пък ако поставяте твърде големи граници, намалявате шансовете си изградите истинска близост.

Кога границите са здравословни или нездравословни?

Ето как да разпознете това:

Вие сте поставили здравословни граници, когато:

  • Имате усещане за собствената си личност
  • Сте поела отговорност за постигане на собственото си щастие
  • Можете открито и честно да изразите нуждите си пред другия човек
  • Имате приятели извън романтичната ви връзка
  • Времете, което прекарвате заедно и разделени с партньори ви е във баланс
  • С партньора ви нямате нужда от алкохол, за да проявявате интимност един към друг
  • Уважавате това, по което вашият партньор се различава от вас
  • Чувствате се силно ангажирана с партньора си
  • Приемате промени във връзката ви.

При здрава връзка, вие бихте желала партньорът ви да се развива като отделна, различна, уникална личност и той би искал същото за вас. Радвате се за успехите на другия и се подкрепяте при трудни периоди и провали. Промяната ви въодушевява и искате да се променяте заедно. Вместо да давате част от себе си във връзката, вие позволявате на вашите индивидуалности да оформят връзката ви и да я развиват.

Разбира се, за да имате такава връзка, първо трябва да имате ясна представа коя сте вие и какво искате от живота и любовта. Само когато знаете това, когато имате съзнание за собствената си стойност, сте в състояние да подставяте здравословни граници в отношенията си с другите.

Нездравословните граници в отношенията имаме когато:

  • Се чувствата незавършена без партньора си
  • Разчитате на него да ви направи щастлива
  • Не сте в състояние да изразите нуждите и желанията си
  • Нямате приятели извън връзката и не сте в състояние да изграждате и поддържате приятелства с други хора
  • С партньора си прекарвате твърде много или твърде малко време заедно
  • Трябва да сте пили алкохол, за да можете да общувате интимно
  • Често мислите и се фокусирате предимно върху негативните черти на партньора си
  • Вие сте прекалено ревнива или пък твърде неангажирана по отношение на него
  • Искате връзката ви да си остане такава, каквато е.

Има няколко вида нездрави връзки. Например, може да чувствате, че сте загубила индивидуалността си в тази връзка. Може би правите само нещата, кои партньорът ви иска? Може би сте щастлива, само ако партньорът ви е щастлив? Може би сте обърнала гръб на приятелите или кариерата си, заради тази връзка? При този тип отношения, няма поставени граници. Това е много опасно, тъй като партньорът ви има пълния контрол и освен това, този модел отношения най-често води до насилие.

Друг вид нездрава връзка е когато сте се задоволила с по-малко от това, което сте искала. Възможно е да ви харесва сигурността, която връзката ви дава и да се страхувате от неизвестното. Или пък да сте загубила вяра, че ще срещнете принца. Или пък смятате, че не заслужавате по-добър партньор. При тези отношения вие сте махнала границите в името на сигурността. За съжаление обаче, така сте измамила себе си, което може да се отрази на отношението към партньора ви негативно.

Как да поставяте граници в отношенията си

За това ви е нужда позитивна комуникация, а най-важното е езикът на тялото. Трябва да излъчвате увереност, когато говорите. Изправете се и гледайте в очите, когато изразявате желанията и нуждите си.

Също така, следете тона и гласа си. Използвайте спокоен глас и неутрален език, когато говорите.

Винаги използвайте първо лице (“Бих искала да уважаваш...”, вместо “Ти никога не уважаваш...”). Помнете, че не се опитвате да предизвикате спор, а да изразите открито и честно чувствата си.

Използвайте следния подход в 4 стъпки, за да поставите граници:

  • Изразете проблема (“Чувствам се зле, когато...”, “Бих искала да знаеш, че...”)
  • Поставете искането (“Бих желала ти да ...”, “За мен е важно да...”)
  • Бъдете твърда (“Настоявам ти да...”, ”Това е моето условие...”)
  • Излезте от ситуацията. Ако партньорът ви се ядоса или откаже да приеме вашата граница, прекратете разговора, но му дайте да разбере, че бихте желала този разговор да продължи в бъдеще.

Никога не е късно да поставите граници. Имайте предвид обаче, че колкото по-дълго чакате, толкова по-трудно може да е да накарате партньора ви да уважава вашите граници.

www.tia.bg